När jag klev in i ett soprum på den senaste turen möttes jag av den här synen. Ett hundratal burkar med snabbnudlar. Rätt jäkla sjukt va? Hela resultatet av turen kommer i morgon, så häng med!
Här kommer jag två månader försent och tipsar om ett tv-program jag medverkar i (jag missade att det var ute). Nämligen ”Dålig stämning” med Julia Frändfors. ”Dålig stämning” är en talkshow där ett av momenten består av att gästen ska testa på något som ligger utanför hens comfort zone.
Att gräva i sopor låg rätt långt utanför Edvin Törnbloms zon och jag fick i uppdrag att guida honom i dumpstrandets ädla konst. Han blev kanske inte helt övertygad om att dumpstring är en vettig sak att syssla med, men inslaget blev, som man brukar säga, bra tv.
Programmet finns att se på Amazon Prime. Har du sett det?
Här är resultatet av en sväng till två butiker. Bland annat ägg, mejeri och en massa frukt och grönsaker. I valrörelsen pratas det om flyg, energiproduktion, bensinsubventioner, kollektivtrafik och annat som rör klimatet. Men även den här gången är det tyst om matsvinnet, trots att det står för 8-10 procent av världens utsläpp av växthusgaser, vilket är dubbelt så mycket som flyget. Vad tror du det beror på?
Missa inga fynd! Följ Dumpstringslyx på Facebook och Instagram!
Sedan en geografilektion i gymnasiet för 28 år sedan har jag varit övertygad om att köttdjur äter 5-10 kilo mat vi hade kunnat äta för att producera ett kilo kött. Men stämmer det verkligen? Filters chefredaktör Mattias Göransson gav mig uppdraget att undersöka hur det låg till. Läs gärna mitt reportage i Magasinet Filter. För att läsa den behöver man vara prenumerant, vilket man kan bli gratis genom att ta en provprenumeration i en månad.
(Om någon undrar varför jag ser så konstig ut på bilden beror det på att det är tungt att lyfta ett lamm som väger 30 kilo.)
Det här är resultatet av en sväng till ett par butiker på väg hem från en fisketur. Bland annat folköl, ägg, pasta och en massa frukt.
Allt tyder på att matpriserna kommer att rusa uppåt snart på grund av oljebrist, vattenbrist och extremväder. Samtidigt fortsätter landets butiksägare kasta perfekt mat i soporna som om allt var precis som förr. Och egentligen har de heller inget att direkt bekymra sig för. Folk kommer behöva fortsätta köpa mat hur dyr den än blir. Däremot känns det ju inte så sympatiskt. Eller vad tycker du?
Missa inga fynd! Följ Dumpstringslyx på Facebook och Instagram!
Blir alltid lika glad (och samtidigt ledsen) när jag ser ett sexpack öl som kastats för att en av burkarna gått sönder. Det betyder att jag kommer få betalat för att dricka öl igen genom att panta burkarna när ölen är urdrucken. Okej, bara en krona burken, men ju mer jag dricker ju mer tjänar jag. Inte illa. Eller vad tycker du?
Det blev ett storfynd av sötpotatis igen och eftersom jag redan hade färdiga pajdegar sedan innan testade jag att göra sötpotatispaj. Det blev supergott. Så här gjorde jag:
800g sötpotatis
En färdig pajdeg
3 ägg
2dl grädde
I vitlöksklyfta
Salt
Peppar
1. Skalade och delade sötpotatisen i mindre bitar och kokade tills de blev mjuka.
2. Naggade och gräddade pajskalet i ugnen i tio minuter.
3. Blandade under tiden resten av ingredienserna i en bunke och mixade till en smet.
4. Hällde i smeten i skalet och gräddade i ugnen i ungefär 40 minuter.
Har du testat sötpotatispaj?
Följ Dumpstringslyx på Facebook och Instagram för fler recept!
Jag fick ett sådant där meddelande med tillhörande bild som jag blir löjligt glad över.
”God morgon! Vill bara passa på att tacka. Sen jag såg foton du lagt upp hösten 2024 bedömer jag att jag sparat minst 18 månader a 2250 kr i mat mm. 40 000 kr.. ooops!”
Personen i fråga dumpstrar dessutom på en ort där det verkar som att ingen annan göra det. Så maten hen räddar skulle definitivt ha eldats upp annars. Inte illa va?
Jag hittade en påse jordnötter och blev glad. Det är en produkt man sällan hittar och som vi använder mycket. Sedan kollade jag på bäst före-datumet och såg att det hade passerats för över två år sedan. Skulle du ha ätit av dem?
Missa inga fynd! Följ Dumpstringslyx på Facebook och Instagram!